top of page

Is outreach wat voor jou?
Nee joh, tuurlijk niet.
​
Want dit wil je niet:

En Jeroen hierboven is vast een aardige kerel, maar deze berichten zijn gewoon irritant.
​
Ik snap het.​
​​
-
​Je wil geen spam berichten rondsturen.​
-
Je wil de naam van je bedrijf niet beschadigen.​
-
En je wil al helemaal niet relaties met potentiële klanten verpesten.​​
​
Maar je hebt wel leads nodig. Je hebt een sterk product, en je moet het voor de juiste mensen zien te krijgen.​
​
​

Outreach is niet voor jou als:
-
Je problemen hebt om gesprekken te converteren naar klanten
-
Je nauwelijks tijd hebt om op je huidige leads te reageren
-
Je totale potentiële markt enorm klein is (minder dan 100 bedrijven).
Outreach is wel voor jou als
​
-
Gebrek aan leads is het grootste probleem dat je groei tegenhoudt.
-
Als je eenmaal een gesprek hebt, lukt het goed om te converteren tot klant.
-
Je doelgroep zijn zakelijke kopers en zitten vooral op mail en LinkedIn
​​​​
​
Dus je bent aan het rondkijken hoe je dat kan doen. Nou, ik zal het je makkelijk maken een keuze te maken.
​
Niet met een sales pitch, maar gewoon met eerlijke expertise.

Voldoe je niet aan alle voorwaarden hierboven?
Dan kan je beter stoppen met lezen.
Pas je wel helemaal in het plaatje hierboven? Dan ga ik voordat je verder leest nog even je outreachdromen kapot maken.
​
Want nee: Outreach is niet een soort automatische piloot waardoor er zonder werk geld in het laatje stroomt.
​
Als je hier bent omdat je een quick fix zoekt en je wilt snel geld verdienen zonder er hard voor te werken, dan kan je beter weg gaan.
​
Want als je er geen moeite of tijd in stopt, krijg je slechte outreach. Dan ga je net als Jeroen hierboven spamberichten rondsturen waar niemand vrolijk van wordt.
En ik snap het hoor, als je het woord automatiseren hoort, krijg je het gelijk warm.
Ik ook.
Maar je kan ook geautomatiseerd heel je reputatie kapot maken en jezelf voor paal zetten bij al je potentiële klanten.
Dat wil je niet.
Als je outreach goed wilt doen, dan is er maar 1 manier:
Relevantie

Je bericht moet relevant zijn. Relevant voor degene die je benadert.
En relevant zijn kan alleen zo:
​
-
Je stopt tijd in de doelgroep en zorgt dat je hun pijnpunten goed begrijpt.
-
Je weet waar ze op "aan" gaan, en waar ze allergisch voor zijn.
-
Je hebt kennis van zaken en kan met echte oplossingen komen.​
​
​Dat is het verschil tussen irritante outreach van iemand die snel klanten wilt, en iemand die je echt wilt helpen.
​
En dat kost tijd, en moeite.
​
Maar als je dit doorhebt, kan je wel echte resultaten boeken. Zoals bijvoorbeeld deze 2 klanten van me:

Blooms out of the box:
159 leads in 6 weken

Bambook:
61 leads in 3 weken
Dus ja: snelle resultaten zijn zeker mogelijk met outreach.
Maar nee: dat komt niet zonder moeite
Maarja, hoe weet je of het al die moeite waard is?
Ik hoor al je al denken: "Ik kan ook met SEO aan de slag, of advertenties, of ik laat iemand rondbellen."
Eindeloze opties, en elke marketeer schreeuwt dat zijn methode de beste is.

De realiteit?
​
90% van de marketingproblemen hebben niks te maken met het kanaal.
​
En als jij zo iemand bent die constant switcht van advertenties naar LinkedIn posts naar SEO, om alles maar te proberen, dan moet je dit even horen:
Het kanaal dat je kiest is ALLEEN relevant om te zorgen dat de juiste persoon het ziet.
Of die persoon dan daadwerkelijk iets doet met jouw marketingbericht, hangt volledig af van de kwaliteit en relevantie van het bericht. Niet van het kanaal.
Als je een marketingprobleem hebt, dan is dit het nummer #1 ding waarop je moet focussen. Je moet eerst de sweet spot vinden van de perfecte marketing message waar jouw markt op aangaat.
Als je dit hebt dan werkt opeens alles. LinkedIn posts, outreach, advertenties, je kan zelfs gaan flyeren en je krijgt klanten.
Dus hoe dan ook, eerst moet je die perfecte marketing message vinden.
En om die sweetspot te vinden, is er weinig beters dan outreach.

Waarom?
​
​
​​
-
Je wilt zijn waar je klant is, en elke zakelijke koper kijkt constant in zijn mailbox.
-
Met outreach kan je garanderen dat de juiste persoon het ziet. (Onmogelijk bij SEO en LinkedIn posts).
-
Het is goedkoop. (Bij advertenties betaal je per persoon die het ziet, bij outreach alleen lage vaste kosten voor software.)
-
Je krijgt snel feedback. (Testen op welk pijnpunt je doelgroep aangaat? Zet een outreach campagne live en je weet het morgen. Test het met blog posts en SEO en over 3 maanden weet je nog niks).​
-
Hoogste ROI. (Advertenties hebben volgens Google gemiddeld 200% ROI. Email outreach heeft 3500%.)
Flinke voordelen.
Maar het is geen sprookje, want er zijn ook nadelen:
-
Je bent meer tijd kwijt aan het praten met leads, want je spreekt er meer.
-
​Leads uit outbound maken minder snel beslissingen dan leads uit inbound.​​​​
Waarom deze nadelen?
​
Outbound is echt anders dan andere marketingmethoden. En om even de diepte in te duiken, geef ik je dit voorbeeld. Het is lang, maar je gaat er wat van leren.

Bekijk de "Buyer's pyramid", en stel je voor dat dit jouw gehele markt is.

Stel je doet aan SEO, advertenties, en je post wekelijks op LinkedIn.
Iedereen die je dan spreekt, zullen in de bovenste 3% zitten, anders zouden ze geen contact met je opnemen.
Ze zijn nu op zoek naar een oplossing, en willen horen wat die van jou is.

Als je deze marketingmethoden allemaal perfect doet, en ze nemen allemaal contact met je op, dan spreek je alsnog maximaal 10% van de totale markt.
Maar de mensen die je spreekt, zijn wel meteen het dichste bij kopen en dus kwalitatief de beste leads.
Outreach is echt anders.
Want met outreach benader en spreek je de volle 100% van de markt. Je wacht niet tot zij contact met jou opnemen, maar jij neemt contact op met hun.
Dit betekent dus dat je ook gesprekken krijgt met mensen die niet eens van je af weten, en mensen die direct geen interesse hebben.
Je spreekt met iedereen.
Dit betekent dat je meer tijd spendeert met potentiële klanten, ook met degene die niet meteen zullen kopen.
Kortom: je spreekt veel meer leads, maar deze zijn gemiddeld moeilijker te converteren, omdat ze niet allemaal uit de bovenste 10% van de buyer's pyramid komen.
Voor sommigen bedrijven is dat vreselijk, en voor sommigen is het geweldig.

Wanneer is dat vreselijk:
​
Je hebt al een prima aantal leads en gesprekken, maar het is nu al moeilijk om ze te converteren.
​
Ga je dan met outreach aan de slag? Dan graaf je jezelf in!
Je bent meer tijd kwijt met gesprekken, en ze zijn ook nog eens lastiger te converteren dan eerst.
​
Outreach is dan echt je grootste nachtmerrie.
​
Wanneer is dat geweldig:
​
Je kan goed klanten converteren, maar je spreekt er gewoon te weinig.
​
Met outreach heb je zelf directe controle over hoeveel klanten je spreekt. Als je de doelgroep goe kent, dan heb je met outreach praktisch garantie op meer leads.
En als je weet hoe je ze moet converteren, dan is meer leads precies wat je nodig hebt.

Grow Social
Contact
+31 6 13520048
Statenlaan 127,
5121HC Rijen
KVK: 80495095
BTW: NL002429657B64
Ook eigenaar van fitness-leads.nl
bottom of page